Tapiola 1960-luvulla

Muistelmia puutarhakaupungista ja sen ihmisistä

Ihan alkuaikoina Tapiolassa Kimmeltien päässä olevan leikkipuiston mäennyppylän takana oli kolmosen bussin päätepysäkki. Itse asiassa päätepysäkin kaarre on siinä edelleen tallella, vaikka vuosikymmeniin ei ole bussilla siitä enää stadiin päässyt. Kesällä oli mukavaa, kun sillä pysäkillä oli jäätelökioski, jossa oli sinivalkoraidalliset markiisit. Äiti joskus osti siitä minullekin jätskiveneen, vaikka se tuppasikin olemaan aika sottaista syötävää pienelle lapselle.

Katselukerrat: 2900

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Jorma Kajaste sanoi:

Missä Mäntyviidalla oli snagari? Milloin? ...taas liian nuori, kun en muista mitään tällaista...

Elisabeth Palander (Iisa Arvola) sanoi:

Muistaako kukaan maailman parasta snagaria Mäntyviidalla, Sieltä sai Ihaaania talousnakkeja (väriltään hieman harmahtavia mutta hyviä ja sellaista sinappia ei ole enään missään). snagari oli Mäntyviidalla Valtsua vastapäätä ja sitten sen tilalle tuli puhelinkoppi jossakin vaiheessa.

Arja Uusitalo sanoi:
Kaikki tuo tulee mieleen nyt kun kirjoitatte siitä. Uskomatonta, että muistatte yksityiskohtia. Mietin mikä bussi meni Pohjantietä myöten pohjoiseen ja ohitti Kelloseppäkoulun?

Ja mikä nyt olikaan snagari, ei tule mieleen. Asunut liian kauan ulkomailla, varmaan.

nakkikioski  :-)

Arja Uusitalo sanoi:

Ja mikä nyt olikaan snagari, ei tule mieleen. Asunut liian kauan ulkomailla, varmaan.

Nauratti, kun luin Aapon mainitseman kaupunkiin lähdön, siis, että se meinasi aina Helsinkiin menemistä. Olen aika useasti huomannut itse sanovani, näinäkin päivinä lippua ostaessani. että "yksi aikuinen kaupunkiin"... se istuu syvässä tämä kauppalalaisuus...

Minä muistan näistä bussimatkoista, että pikkusiskoa piti hakea Pohjois-Tapiolasta hoitotädiltä kotiin Mäntyviitaan kun isä ja äiti eivät kerinneet. Olikohan bussin numero 1B? Sillä päätepysäkille Louhentielle ja siitä pieni kävely hoitotädille. Talvella vedin sitten pikkusiskon pulkassa bussipysäkille, jotenkin hoitelin pulkan ja siskon bussiin ja sitten alkoi jännitys: ylettäisinkö painamaan soittonappia ajoissa ja kerkiäisinkö raahata siskon ja pulkan ulos bussista ennen kuin ovet menisivät kiinni...

Jonkun kerran kävi näin. Menin ensin ulos itse takaovesta ja kun käännyin auttamaan siskoani joka oli varmaan n 4-vuotias, menikin bussin ovi kiinni ja auto lähti pysäkiltä. Arvaapa mikä hätä tuli isosiskolle! Olin silloin 11-vuotias ja aika pienikokoinen. Mutta juoksin minkä jaloista pääsin seuraavalle pysäkille bussin perässä! Onneksi joku toinen matkustaja oli huomannut mitä tapahtui, ja jättänyt pikkusiskon pysäkille... bussi oli jo mennyt tipotiehensä. Vielä suurempi onni, että sisko oli sitä rauhallista sorttia ja seistä tökötti vain odotellen, että joku pitäisi huolta. Näin luottavaisia olivat ihmiset siihen aikaan, että törkkäsivät pienen lapsen yksin pysäkille ja toivoivat, että kyllä se siitä järjestyy. Ja järjestyihän.

Nyt hyppään jo seuraavalle vuosikymmenelle. Kävin partiota Helsingissä, ja kerran viikossa piti haalia kasaan bussirahat. Jos oli unohtanut pyytää isältä tai äidiltä aamulla, oli kova kiire kaivella säästöpossusta pennosia matkaa varten. Jotenkin sekin aina järjestyi, vaikka niitä rahoja ei kamalan paljon ollut siihen aikaan lapsella. 

Nykyisissä linjureissa on nappuloita vähän joka tasossa. Vieläkin ihmettelen joskus, miten onnistuin "piippaamaan" kun oli aika poistua bussista. Useimmiten luotin, että joku aikuinen painaa nappulaa - mutta joskus jouduin nousemaan penkille kurottelemaan ylös katon rajaan.

Moikka. Kirjauduin koska satuin huomaamaan keskustelua Tapiolan vanhoista busseista. Ihme ja kumma tämä yksilö on aito ja alkuperäinen tapiolassa ajanut bussi. Auto on vieläkin ajossa joskin vähän maailmaa nähneenä. Huomioikaa linjakilpi missä on tapiola 3 Helsinki.

Auto on ollut Norrgård linjavaunulla mikä on ajanut sillä Espoon auton ajoja. Auton numero on ollut 13 ja rekisterinumero UL-406. Onkohan kenelläkään mahdollisesti autosta valokuvaa tapiolan ajoilta ? Yhtään vanhaa kuvaa ei ole autosta löytynyt 60-70 luvuilta. Jos arkistoissasi on semmonen aarre ottaisin semmoisen mielelläni vastaan sähköpostiin heikki.kaurala@hotmail.com

Auton vuosimalli on 1963 ja se on palvellut vuoteen 1968 asti eteläsuomessa jonka jälkeen siirtynyt kauhajoelle.

Vastaa keskusteluun

RSS

Tietoja

Hannu Tervonen on luonut tämän Ning-verkoston.

© 2017   Created by Hannu Tervonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot