Tapiola 1960-luvulla

Muistelmia puutarhakaupungista ja sen ihmisistä

Onko kenelläkään muistikuvia lastentarhasta? 

Olin itse ilmeisesti Menninkäisentiellä ja muistan kaksi vaikutuksen tehnyttä poikaa nimeltä. Timon ja Keijon. Olisi hauskaa tietää, keitä muita ryhmässä oli! Minulla on jossain ryhmäkuva, jossa nauran etupenkissä suu suurena valtava reikä sukkahousuissa polven kohdalla... :D Ulkona leikittiin ohjattuna laululeikkiä "Prinsessa Ruusu linnassaan..."

Katselukerrat: 183

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Omat muistoni tuosta Menninkäisentien lastentarhasta tai leikkikoulusta, joksi sitä myös sanottiin, on viitisen vuotta myöhemmältä ajalta. Silloin "osastoja" tai ryhmiä meille 6-7 vuotiaille oli kolme. Eli siis oravat, nallet ja aurinkoiset. Oravat oli lähinnä pääsisäänkäyntiä, ensimmäisenä käytävällä vasemmalla. Sitten oli nallet ja viimeisenä aurinkoiset. Käytävän päässä oli hiukan suurempi yhtenäinen tila, jonkinlainen kaikille yhteinen "juhlasali" ..tms. jossa  kaiketi pidettiin sellaisia tilaisuuksia johon kaikki ryhmät osallistuivat. Käytävän oikealla  seinustalla taas oli  naulakot joissa pidettiin ulkovaatteita  ja -kenkiä. Samoin joitakin keittiötiloja oli sillä puolella rakennusta.

Leikkikoulussa olo taisi enimmäkseen olla askartelua, piirtämistä, laulamista, leikkimistä ja välillä ulkoilua...  ja sen sellaista. Mitään sen yksityiskohtaisempaa en oikein jaksa muistaa. Ja yksi vuosihan siellä taidettiin yleensä olla ennen kansakouluun menoa.

Täällä sivustolla on esillä useitakin kuvia tuosta leikkikoulusta eri ajoilta. Lisäksi YLE:n elävästä arkistosta löytyy YLE:n toukokuussa 1967 kuvaama lyhytfilmi nimeltä "kukkia äidille" jossa on kuvattu ja haastateltu myös tämän leikkikoulun pihalla leikkivä lapsia.

Vastaa keskusteluun

RSS

Tietoja

Hannu Tervonen on luonut tämän Ning-verkoston.

© 2017   Created by Hannu Tervonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot